Teleporada i e-wizyty – uwarunkowania prawne. Cz. I

Autor: Dr Radosław Tymiński

E-wizyty, e-porady, wizyty online – wszystkie te sformułowania opisują w języku potocznym pojęcia teleporady, czyli badanie pacjenta za pomocą systemów łączności. Oznacza ono obecnie udzielanie przez lekarza świadczeń zdrowotnych w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.

W ramach teleporady lekarz może udzielać świadczeń opieki zdrowotnej w związku z przeciwdziałaniem COVID-19 za pośrednictwem systemu teleinformatycznego udostępnianego przez jednostkę podległą ministrowi właściwemu do spraw zdrowia. Ma ona wyznaczone konkretne reguły, np. prowadzenie karty teleporady. Z kolei wszystkie wizyty online, niebędące teleporadami, odbywają się na zasadzie orzekania o stanie zdrowia pacjenta po zbadaniu go za pośrednictwem systemów teleinformatycznych, a także analizie dostępnej dokumentacji medycznej. Czy więc można powiedzieć, że teleporada i e-wizyta są tym samym? Jak wyjaśnia dr Radosław Tymiński, radca prawny, e-wizyta stanowi nieco szarszą kategorię, w ramach której mieszczą się teleporady, ale nie tylko.

Jak wyglądają one w przypadku pacjentów psychiatrycznych? Czy można prowadzić je bezpiecznie? O tym dr Radosław Tymiński opowiada w ciekawym wykładzie wideo.

Zobacz materiał!