„Prywatne” lekcje zdrowia, czyli o kształceniu lekarzy i kadry medycznej w niepublicznym podmiocie opieki zdrowotnej
Autor: dr n. med. Krzysztof Kurek
Kiedy wiele lat temu kończyłem Warszawską Akademię Medyczną, dziś Warszawski Uniwersytet Medyczny, było dla mnie oczywiste, że dalszą wiedzę teoretyczną i praktyczną niezbędną do uzyskania tytułu naukowego i dyplomu specjalisty będę zdobywał w jednym z ośrodków publicznych. Przekonanie, że w Polsce nie ma innej drogi, dotrwało do dziś. Czy słusznie? Uważam, że nie, a dowodem niech będą doświadczenia największej w naszym kraju firmy świadczącej opiekę zdrowotną, Grupy LUX MED, której mam przyjemność być dyrektorem medycznym.
dr n. med. Krzysztof Kurek
dyrektor medyczny, członek zarządu Grupy LUX MED
Jesteśmy oswojeni z myślą, że niepubliczne podmioty, w rozumieniu prywatnych placówek ochrony zdrowia, nie prowadzą stażu podyplomowego lekarzy. Od początku był to obszar działalności zarezerwowany wyłącznie dla publicznych szpitali i ośrodków klinicznych. Sytuacja jednak musiała ewoluować, m.in. z uwagi na wprowadzone zwiększenie limitów przyjęć na studia medyczne. W systemie pojawiać się będzie coraz więcej młodych lekarzy i lekarek, a co za tym idzie, proporcjonalnie rośnie zapotrzebowanie na miejsca do realizacji staży. Widzimy już, że dotyczy to zwłaszcza Warszawy. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku pielęgniarek. Od niedawna do modelu kształcenia praktycznego włączono niepubliczne podmioty lecznicze, a w skład rad programowych kierunków medycznych uczelni wchodzą coraz częściej przedstawiciele tego sektora.
Chociażby z uwagi na skalę naszej działalności, swoją rolę na polu edukacji pracowników ochrony zdrowia zawsze widzieliśmy dużo szerzej, niż wyłącznie w kategoriach zapoznania profesjonalisty medycznego ze standardami pracy obowiązującymi w naszej organizacji. Dziś Grupa LUX MED to ponad 10 000 współpracujących z nami lekarzy i lekarek oraz kolejne ok. 7 000 innych pracowników medycznych. Te duże liczby to też duże poczucie obowiązku, by tym wszystkim profesjonalistom medycznym zaproponować coś więcej niż tylko komfortowe warunki pracy. Dlatego w LUX MED od wielu lat o edukacji mówimy zawsze przez „duże E”.
Blisko dwa lata temu część naszych placówek została formalnie włączona w struktury kształcenia zawodowego zarówno lekarzy, jak i pielęgniarek. Uzyskanie akredytacji w Okręgowej Izbie Lekarskiej w Warszawie umożliwiło nam prowadzenie stażu podyplomowego dla młodych lekarzy. Teraz w naszych placówkach, w skład których wchodzi m.in. sieć 15 specjalistycznych i wieloprofilowych szpitali, realizujemy trzynastomiesięczny staż, niezbędny do uzyskania pełnego prawa wykonywania zawodu. Tym samym jesteśmy jedynym ośrodkiem niepublicznym w Warszawie i okolicach, który prowadzi realizację stażu podyplomowego.
Duże liczby i otwarcie na kształcenie przeddyplomowe widać też w przypadku pielęgniarek. Podpisaliśmy w ubiegłym roku umowy z uczelniami na realizację zajęć praktycznych i praktyk zawodowych w naszych szpitalach i placówkach ambulatoryjnych. Dzisiaj mamy ponad 1000 studentów pierwszego, drugiego i trzeciego roku kierunku pielęgniarstwo. Co warto zauważyć, każdej osobie z grupy „pierwszaków” dajemy gwarancję zatrudnienia w naszych podmiotach – to model kształcenia zamawianego.
Ubiegły rok LUX MED rozpoczął z 30 miejscami specjalizacyjnymi dla lekarzy z ortopedii, medycyny rodzinnej i radiologii. Nie spoczęliśmy na laurach, przeszliśmy szereg procedur formalnych i uzyskaliśmy akredytację Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego na kolejne miejsca specjalizacyjne. Rok 2023 zakończyliśmy ze 126 miejscami dla rezydentów jak i osób pragnących realizować specjalizację w trybie pozarezydenckim. To 65 miejsc na medycynie rodzinnej, 10 miejsc na medycynie pracy, 14 na onkologii, 3 na chirurgii onkologicznej, 15 miejsc na ortopedii i 19 na radiologii. Mamy potencjał i ambicję aby prowadzić szkolenie specjalizacyjne również w dziedzinie gastroenterologii i hematologii, a w przyszłości być może także psychiatrii.
Realizacja stażu podyplomowego oraz rezydentury w LUX MED to również dodatkowy program edukacyjny. Niezależnie od doświadczenia zdobywanego w szpitalach i ambulatoriach oraz wiedzy przekazywanej na kursach objętych programem stażu i specjalizacji, młodzi lekarze uczestniczą w Programie Rezydenckim LUX MED. W trakcie cyklicznych spotkań rezydenci, a także stażyści mają szansę pogłębiać swoją wiedzę na warsztatach z ekspertami, przedstawiają własne prace, dzielą się ciekawymi przypadkami, a przy okazji budują społeczność, która się wzajemnie wspiera. Na Program Rezydencki składają się również warsztaty EKG, kursy USG oraz szkolenia z kompetencji miękkich. Stawiamy na rozwój w zakresie trzech podstawowych filarów: wiedzy merytorycznej, rozwoju zdolności oraz budowania odpowiednich postaw.
Ten sam model zbudowaliśmy wcześniej z uczelnią dla kierunku pielęgniarstwo. Chcemy dzielić się wiedzą, doświadczeniami i wzbogacać ofertę uczelni dodatkowymi szkoleniami i kursami dla studentów już od drugiego roku kształcenia.
Oferta edukacyjna LUX MED wykracza znacznie poza formalne kształcenie przed i podyplomowe. Wiemy bardzo dobrze, że zawody medyczne wymagają bowiem nieustannego kształcenia i rozwoju.
Szczególną rolę w omawianym kontekście pełni nasze Centrum Edukacji Medycznej – ośrodek szkoleniowy, w którym lekarze, lekarze dentyści, pielęgniarki, ratownicy medyczni, fizjoterapeuci oraz studenci mogą doskonalić swoje umiejętności w warunkach odzwierciedlających te, które panują w prawdziwych salach zabiegowych i na bloku operacyjnym, czy np. sali prosektoryjnej. W Centrum każdego roku odbywa się ponad 200 kursów i szkoleń praktycznych, w tym unikalnych, na preparatach utrwalonych. Uczestniczy w nich ok. 3–3,5 tys. lekarzy i przedstawicieli innych zawodów medycznych oraz studentów medycyny. Obecnie kadra może się szkolić w 38 specjalizacjach. To jest niezwykłe miejsce, bo poza komfortowymi i dobrze wyposażonymi salami treningowymi, tzw. labami, są tam także dostępne sale wykładowe, a na każdym etapie przekaz wykładu czy pokaz anatomiczny może być transmitowany online.
Nie sposób nie wspomnieć też o naszym tradycyjnym wydarzeniu edukacyjnym jakim jest Akademia Medycyny Grupy LUX MED, w której corocznie udział bierze ponad 1000 przedstawicieli różnych zawodów medycznych. Kilkudziesięciu wykładowców prowadzi dyskusje i prelekcje, podczas których rozmawiamy o tym, co w medycynie i systemie ochrony zdrowia jest najważniejsze i najnowsze.
Chcemy wykorzystywać dane, jakie zgromadziliśmy w ramach opieki nad pacjentami przez ponad 30 lat naszej działalności na rzecz prac badawczo-rozwojowych, a także po to, żeby wspierać naszych współpracowników w zdobywaniu stopni naukowych. Dlatego pod koniec ubiegłego roku zainicjowaliśmy działalność naszego działu Badań Naukowych i Rozwoju, na czele którego stoi profesor dr hab. n. med. Łukasz Szarpak. Ten Dział i nasza Rada Naukowa oraz Zespól ds. Kształcenia Kadr Medycznych Grupy LUX MED wspierają naszych współpracowników i pracowników medycznych najpierw w zbieraniu i analizie danych medycznych, kreowaniu publikacji naukowych i finalnie ubieganiu się o tytuły naukowe. LUX MED jest gotowy współfinansować te ścieżki. Mamy obecnie 10 doktorantów i jest to oczywiście dopiero początek naszej drogi. To niezwykły krok, który daje mi wiele osobistej satysfakcji. LUX MED nie tylko umożliwia zdobycie tytułu naukowego, ale także, co ważniejsze, w przyszłości będzie znacząco wspierać budowanie myśli naukowej, w co głęboko wierzę.
Jako największy na polskim rynku prywatny podmiot świadczący usługi zdrowotne swoją rolę w obszarze edukacji widzimy w kategoriach misji. Chcemy być podmiotem, który podobnie jak sektor publiczny, ma realny wkład w kształcenie profesjonalistów medycznych, ale także w budowanie zdrowia populacji. Chcemy dzielić się naszą wiedzą, infrastrukturą, doświadczeniami, technologiami z przyszłymi adeptami sztuki medycznej. To nie jest tylko inwestycja w ludzi tu i teraz. Wierzymy, że nasze wysokie standardy pracy, podejście do pacjentów i unikalny know-how, jaki możemy przekazać kolejnym pokoleniom pracowników ochrony zdrowia, pomoże budować polski system opieki zdrowotnej na właściwych fundamentach. Mówię o systemie, którego najważniejszym ogniwem jest pacjent.
dr n. med. Krzysztof Kurek
dyrektor medyczny, członek zarządu Grupy LUX MED
dr n. med. Krzysztof Kurek
dyrektor medyczny, członek zarządu Grupy LUX MED
Jesteśmy oswojeni z myślą, że niepubliczne podmioty, w rozumieniu prywatnych placówek ochrony zdrowia, nie prowadzą stażu podyplomowego lekarzy. Od początku był to obszar działalności zarezerwowany wyłącznie dla publicznych szpitali i ośrodków klinicznych. Sytuacja jednak musiała ewoluować, m.in. z uwagi na wprowadzone zwiększenie limitów przyjęć na studia medyczne. W systemie pojawiać się będzie coraz więcej młodych lekarzy i lekarek, a co za tym idzie, proporcjonalnie rośnie zapotrzebowanie na miejsca do realizacji staży. Widzimy już, że dotyczy to zwłaszcza Warszawy. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku pielęgniarek. Od niedawna do modelu kształcenia praktycznego włączono niepubliczne podmioty lecznicze, a w skład rad programowych kierunków medycznych uczelni wchodzą coraz częściej przedstawiciele tego sektora.
Staże lekarskie i praktyki zawodowe w prywatnych placówkach
Chociażby z uwagi na skalę naszej działalności, swoją rolę na polu edukacji pracowników ochrony zdrowia zawsze widzieliśmy dużo szerzej, niż wyłącznie w kategoriach zapoznania profesjonalisty medycznego ze standardami pracy obowiązującymi w naszej organizacji. Dziś Grupa LUX MED to ponad 10 000 współpracujących z nami lekarzy i lekarek oraz kolejne ok. 7 000 innych pracowników medycznych. Te duże liczby to też duże poczucie obowiązku, by tym wszystkim profesjonalistom medycznym zaproponować coś więcej niż tylko komfortowe warunki pracy. Dlatego w LUX MED od wielu lat o edukacji mówimy zawsze przez „duże E”.
Blisko dwa lata temu część naszych placówek została formalnie włączona w struktury kształcenia zawodowego zarówno lekarzy, jak i pielęgniarek. Uzyskanie akredytacji w Okręgowej Izbie Lekarskiej w Warszawie umożliwiło nam prowadzenie stażu podyplomowego dla młodych lekarzy. Teraz w naszych placówkach, w skład których wchodzi m.in. sieć 15 specjalistycznych i wieloprofilowych szpitali, realizujemy trzynastomiesięczny staż, niezbędny do uzyskania pełnego prawa wykonywania zawodu. Tym samym jesteśmy jedynym ośrodkiem niepublicznym w Warszawie i okolicach, który prowadzi realizację stażu podyplomowego.
Duże liczby i otwarcie na kształcenie przeddyplomowe widać też w przypadku pielęgniarek. Podpisaliśmy w ubiegłym roku umowy z uczelniami na realizację zajęć praktycznych i praktyk zawodowych w naszych szpitalach i placówkach ambulatoryjnych. Dzisiaj mamy ponad 1000 studentów pierwszego, drugiego i trzeciego roku kierunku pielęgniarstwo. Co warto zauważyć, każdej osobie z grupy „pierwszaków” dajemy gwarancję zatrudnienia w naszych podmiotach – to model kształcenia zamawianego.
Specjalizacje lekarskie w Grupie LUX MED.
Ubiegły rok LUX MED rozpoczął z 30 miejscami specjalizacyjnymi dla lekarzy z ortopedii, medycyny rodzinnej i radiologii. Nie spoczęliśmy na laurach, przeszliśmy szereg procedur formalnych i uzyskaliśmy akredytację Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego na kolejne miejsca specjalizacyjne. Rok 2023 zakończyliśmy ze 126 miejscami dla rezydentów jak i osób pragnących realizować specjalizację w trybie pozarezydenckim. To 65 miejsc na medycynie rodzinnej, 10 miejsc na medycynie pracy, 14 na onkologii, 3 na chirurgii onkologicznej, 15 miejsc na ortopedii i 19 na radiologii. Mamy potencjał i ambicję aby prowadzić szkolenie specjalizacyjne również w dziedzinie gastroenterologii i hematologii, a w przyszłości być może także psychiatrii.
Realizacja stażu podyplomowego oraz rezydentury w LUX MED to również dodatkowy program edukacyjny. Niezależnie od doświadczenia zdobywanego w szpitalach i ambulatoriach oraz wiedzy przekazywanej na kursach objętych programem stażu i specjalizacji, młodzi lekarze uczestniczą w Programie Rezydenckim LUX MED. W trakcie cyklicznych spotkań rezydenci, a także stażyści mają szansę pogłębiać swoją wiedzę na warsztatach z ekspertami, przedstawiają własne prace, dzielą się ciekawymi przypadkami, a przy okazji budują społeczność, która się wzajemnie wspiera. Na Program Rezydencki składają się również warsztaty EKG, kursy USG oraz szkolenia z kompetencji miękkich. Stawiamy na rozwój w zakresie trzech podstawowych filarów: wiedzy merytorycznej, rozwoju zdolności oraz budowania odpowiednich postaw.
Ten sam model zbudowaliśmy wcześniej z uczelnią dla kierunku pielęgniarstwo. Chcemy dzielić się wiedzą, doświadczeniami i wzbogacać ofertę uczelni dodatkowymi szkoleniami i kursami dla studentów już od drugiego roku kształcenia.
Wielowymiarowe wsparcie w edukacji
Oferta edukacyjna LUX MED wykracza znacznie poza formalne kształcenie przed i podyplomowe. Wiemy bardzo dobrze, że zawody medyczne wymagają bowiem nieustannego kształcenia i rozwoju.
Szczególną rolę w omawianym kontekście pełni nasze Centrum Edukacji Medycznej – ośrodek szkoleniowy, w którym lekarze, lekarze dentyści, pielęgniarki, ratownicy medyczni, fizjoterapeuci oraz studenci mogą doskonalić swoje umiejętności w warunkach odzwierciedlających te, które panują w prawdziwych salach zabiegowych i na bloku operacyjnym, czy np. sali prosektoryjnej. W Centrum każdego roku odbywa się ponad 200 kursów i szkoleń praktycznych, w tym unikalnych, na preparatach utrwalonych. Uczestniczy w nich ok. 3–3,5 tys. lekarzy i przedstawicieli innych zawodów medycznych oraz studentów medycyny. Obecnie kadra może się szkolić w 38 specjalizacjach. To jest niezwykłe miejsce, bo poza komfortowymi i dobrze wyposażonymi salami treningowymi, tzw. labami, są tam także dostępne sale wykładowe, a na każdym etapie przekaz wykładu czy pokaz anatomiczny może być transmitowany online.
Nie sposób nie wspomnieć też o naszym tradycyjnym wydarzeniu edukacyjnym jakim jest Akademia Medycyny Grupy LUX MED, w której corocznie udział bierze ponad 1000 przedstawicieli różnych zawodów medycznych. Kilkudziesięciu wykładowców prowadzi dyskusje i prelekcje, podczas których rozmawiamy o tym, co w medycynie i systemie ochrony zdrowia jest najważniejsze i najnowsze.
Dział Badań Naukowych i współpraca z uczelniami wyższymi
Chcemy wykorzystywać dane, jakie zgromadziliśmy w ramach opieki nad pacjentami przez ponad 30 lat naszej działalności na rzecz prac badawczo-rozwojowych, a także po to, żeby wspierać naszych współpracowników w zdobywaniu stopni naukowych. Dlatego pod koniec ubiegłego roku zainicjowaliśmy działalność naszego działu Badań Naukowych i Rozwoju, na czele którego stoi profesor dr hab. n. med. Łukasz Szarpak. Ten Dział i nasza Rada Naukowa oraz Zespól ds. Kształcenia Kadr Medycznych Grupy LUX MED wspierają naszych współpracowników i pracowników medycznych najpierw w zbieraniu i analizie danych medycznych, kreowaniu publikacji naukowych i finalnie ubieganiu się o tytuły naukowe. LUX MED jest gotowy współfinansować te ścieżki. Mamy obecnie 10 doktorantów i jest to oczywiście dopiero początek naszej drogi. To niezwykły krok, który daje mi wiele osobistej satysfakcji. LUX MED nie tylko umożliwia zdobycie tytułu naukowego, ale także, co ważniejsze, w przyszłości będzie znacząco wspierać budowanie myśli naukowej, w co głęboko wierzę.
Nasza rola
Jako największy na polskim rynku prywatny podmiot świadczący usługi zdrowotne swoją rolę w obszarze edukacji widzimy w kategoriach misji. Chcemy być podmiotem, który podobnie jak sektor publiczny, ma realny wkład w kształcenie profesjonalistów medycznych, ale także w budowanie zdrowia populacji. Chcemy dzielić się naszą wiedzą, infrastrukturą, doświadczeniami, technologiami z przyszłymi adeptami sztuki medycznej. To nie jest tylko inwestycja w ludzi tu i teraz. Wierzymy, że nasze wysokie standardy pracy, podejście do pacjentów i unikalny know-how, jaki możemy przekazać kolejnym pokoleniom pracowników ochrony zdrowia, pomoże budować polski system opieki zdrowotnej na właściwych fundamentach. Mówię o systemie, którego najważniejszym ogniwem jest pacjent.