Psychiatria dzieci i młodzieży Jesień 2011: testy egzaminacyjne do egzaminu PES

ROZWIĄŻ TEST

Pytanie
Odpowiedzi
Zespół Alicji w Krainie Czarów to omamy:
  1. wzrokowe i słuchowe w padaczce.
  2. wzrokowe i słuchowe w migrenie.
  3. wzrokowe w migrenie.
  4. ...
  5. ...
Teoria John’a Bowlby we współczesnym psychodynamicznym modelu depresji dotyczy:
  1. „relacji z obiektem”.
  2. „przywiązania”.
  3. „złości zwróconej do wewnątrz”.
  4. ...
  5. ...
Zaburzenia afektywne u dzieci i młodzieży są trudne do rozpoznania. Jakie czynniki wywiadu i przebiegu mogą być ważne do postawienia diagnozy?
  1. zaburzenia afektywne w najbliższej rodzinie.
  2. samobójstwo w rodzinie.
  3. alkoholizm w rodzinie.
  4. ...
  5. ...
Lekarz psychiatra badający 6-letnie dziecko z rozpoznaniem autyzmu, które sprawia istotne problemy w codziennym życiu rodziny, zdecydowanie nie powinien zalecić:
  1. neuroleptyku.
  2. Stosowanej Analizy Zachowania (Terapia behawioralna).
  3. terapii TEACCH.
  4. ...
  5. ...
Do typów przywiązania nie należy przywiązanie:
  1. lękowe.
  2. bezpieczne.
  3. bierno-agresywne.
  4. ...
  5. ...
Do objawów autyzmu wczesnodziecięcego nie należą:
  1. pojedyncze omamy wzrokowe.
  2. echolalia.
  3. zaburzenia rozwoju mowy.
  4. ...
  5. ...
Lęk separacyjny w dzieciństwie różni się od normalnego lęku przeżywanego przez dziecko w tym samym wieku:
  1. obawą przed pozostawaniem samemu w domu.
  2. obawą przed pójściem do przedszkola.
  3. współwystępowaniem zaburzeń osobowości.
  4. ...
  5. ...
W nasilonych zaburzeniach hiperkinetycznych skuteczne są przede wszystkim:
  1. leki neuroleptyczne.
  2. leki przeciwdepresyjne.
  3. klonidyna.
  4. ...
  5. ...
Do rozpoznania jadłowstrętu psychicznego nie jest konieczne stwierdzenie:
  1. znacznego spadku masy ciała.
  2. zmiany postrzegania własnego ciała.
  3. wymiotów po posiłkach.
  4. ...
  5. ...
Do testów do oceny inteligencji dziecka nie należy:
  1. skala Inteligencji Terman-Merril.
  2. test Matryc Ravena.
  3. test Dojrzałości Społecznej Dolla.
  4. ...
  5. ...
Dopasuj nazwy testów do obszarów ich zastosowania:
1) kwestionariusz CHAT a) procesy emocjonalne;
2) test Rorschacha b) poziom inteligencji;
3) test Drzewa Kocha c) uszkodzenie struktur mózgowych;
4) test Wechslera d) funkcjonowanie rodziny;
5) test Bender Koppitz e) objawy autyzmu.
Prawidłowa odpowiedź to:
  1. 1a, 2b, 3c, 4d, 5e.
  2. 1b, 2a, 3c, 4d, 5e.
  3. 1c, 2b, 3a, 4e, 5d.
  4. ...
  5. ...
Pica jako zaburzenia odżywiania się w niemowlęctwie lub dzieciństwie, to:
  1. utrwalone lub powtarzające się, co najmniej dwukrotnie w tygodniu zjadanie substancji niejadalnych.
  2. zaburzenie, którego czas trwania wynosi minimum miesiąc.
  3. zaburzenie, w którym (poza upośledzeniem umysłowym) nie obserwuje się innych zaburzeń psychicznych.
  4. ...
  5. ...
Zastosowanie przymusu bezpośredniego polega na:
  1. przytrzymywaniu, przymusowym zastosowaniu leków, unieruchomieniu lub izolacji.
  2. zastosowaniu pasów i/lub kaftana bezpieczeństwa.
  3. odizolowaniu pacjenta w specjalnie do tego przeznaczonym pomieszczeniu lub w stacjonarnym szpitalu psychiatrycznym.
  4. ...
  5. ...
W myśl Ustawy o Ochronie Zdrowia Psychicznego:
  1. przed zastosowaniem przymusu bezpośredniego należy uprzedzić o tym osobę, wobec której środek ten ma być podjęty.
  2. przy wyborze środka przymusu bezpośredniego należy wybierać środek możliwie dla tej osoby najmniej uciążliwy, a przy jego stosowaniu należy zachować szczególną ostrożność i dbałość o dobro tej osoby.
  3. w przypadkach, gdy konieczne jest zastosowanie wobec danej osoby przymusu bezpośredniego - pogotowie ratunkowe, policja oraz straż pożarna są obowiązane do udzielania lekarzowi pomocy na jego żądanie.
  4. ...
  5. ...
Dziewczynka 16-letnia, podopieczna placówki opiekuńczo-wychowawczej, przyjechała w towarzystwie opiekuna faktycznego do Izby Przyjęć szpitala psychiatrycznego, z powodu nasilonych trudności szkolnych i związanych z nimi dolegliwości somatycznych. Lekarz dyżurny w celu hospitalizacji powinien przyjąć pacjentkę, po uzyskaniu zgody:
  1. opiekuna faktycznego.
  2. opiekuna faktycznego i pacjentki.
  3. opiekuna prawnego i pacjentki.
  4. ...
  5. ...
Który z wymienionych leków jest zarejestrowany w Polsce do leczenia tików u dzieci?
  1. haloperidol.
  2. pimozyd.
  3. klonidyna.
  4. ...
  5. ...
Czynnikiem ryzyka podejmowania prób samobójczych nie jest:
  1. niska samoocena.
  2. flegmatyczny temperament.
  3. uczucie osamotnienia.
  4. ...
  5. ...
Jaki zespół należy rozpoznać, gdy u chorego występują: zaburzenia zapamiętywania nowych informacji i uczenia się, utrata pamięci faktów i wydarzeń dawniejszych, dezorientacja w czasie i miejscu oraz zachowana uwaga, przytomność oraz ogólny poziom sprawności poznawczej?
  1. zespól otępienny.
  2. zespół upośledzenia umysłowego.
  3. zespól amnestyczny.
  4. ...
  5. ...
Wskaż prawdziwe stwierdzenie dotyczące występowania zaburzeń psychicznych u osób niepełnosprawnych intelektualnie:
  1. występują tak samo często jak u osób z prawidłową sprawnością intelektualną.
  2. występują z tą samą częstotliwością u obu płci.
  3. są niezależne od wieku.
  4. ...
  5. ...
Wybierz spośród wymienionych cechę charakterystyczną dla autyzmu dziecięcego:
  1. prawidłowy poziom sprawności intelektualnej u większości osób.
  2. taka sama podatność na działanie czynników patogennych będących przyczyną autyzmu u obu płci.
  3. brak uśmiechu społecznego, wspólnie podzielanej uwagi oraz wskazywania protodeklaratywnego w pierwszym roku życia.
  4. ...
  5. ...
Wskaż prawdziwe twierdzenia dotyczące uogólnionego zaburzenia lękowego w dzieciństwie:
1) często towarzyszy innym zaburzeniom lękowym;
2) w okresie adolescencji występuje równo często u obu płci;
3) często towarzyszy depresji;
4) jest tak samo rozpowszechnione wśród dzieci ze wszystkich warstw społecznych;
5) jest związane z objawami zwiększonej aktywności autonomicznego układu nerwowego.
Prawidłowa odpowiedź to:
  1. 1,2,3.
  2. 1,2,4.
  3. 3,4,5.
  4. ...
  5. ...
U wyniszczonych pacjentów leczonych z powodu jadłowstrętu psychicznego bezpiecznym, maksymalnym przyrostem masy ciała jest przyrost:
  1. od 0,1 do 0,4 kg na dobę.
  2. do 0,5 kg na dobę.
  3. od 0,4 do 0,6 kg na dobę.
  4. ...
  5. ...
Po uzyskaniu poprawy objawów depresyjnych, u pacjentów w wieku rozwojowym, zaleca się:
1) w każdym przypadku powolne odstawienie leków od razu po uzyskaniu poprawy;
2) podjęcie decyzji o odstawieniu farmakoterapii po dokładnej ocenie ryzyka nawrotu depresji;
3) w przypadku ryzyka nawrotu depresji kontynuację leczenia przez okres 3-6 miesięcy po pierwszym epizodzie i minimum 12 miesięcy po kolejnym epizodzie lub epizodzie ciężkiej depresji nawarstwionej na dystymię;
4) w przypadku ryzyka nawrotu depresji po pierwszym epizodzie, po kolejnym epizodzie lub epizodzie ciężkiej depresji nawarstwionej na dystymię, kontynuację leczenia przez okres 6 miesięcy z następowym powolnym odstawieniem leków;
5) po pierwszym epizodzie depresji, w każdym przypadku, 6 miesięcy kontynuacji farmakoterapii, po kolejnym epizodzie depresji i w depresji nawarstwionej na objawy dystymii 9-12 miesięcy kontynuację leczenia.
Prawidłowa odpowiedź to:
  1. tylko 1.
  2. 2,3.
  3. 2,4.
  4. ...
  5. ...
Mechanizm działania atomoksetyny prawidłowo opisuje odpowiedź:
1) atomoksetyna jest wysoce selektywnym, silnym inhibitorem presynaptycznego nośnika noradrenaliny;
2) atomoksetyna jest wysoce selektywnym, silnym inhibitorem presynaptycznego nośnika dopaminy;
3) atomoksetyna zwiększa przekaźnictwo noradrenergiczne i dopaminergiczne głównie w okolicach przedczołowych;
4) atomoksetyna zmniejsza przekaźnictwo noradrenergiczne, pośrednio powodując wzrost stężenia dopaminy w synapsie;
5) atomoksetyna działa głównie poprzez zwiększenie wychwytu zwrotnego noradrenaliny.
Prawidłowa odpowiedź to:
  1. 1,3,4.
  2. 1,3.
  3. 2,3.
  4. ...
  5. ...
Najbardziej optymalna dawka atomoksetyny u pacjenta nastoletniego o masie ciała 50 kg uzyskana po 2 tygodniach od włączenia leczenia, przy dobrej tolerancji powinna wynosić:
  1. 18 mg/d.
  2. 25 mg/d.
  3. 40 mg/d.
  4. ...
  5. ...
Leki zarejestrowane w Polsce do leczenia ADHD to:
1) metylofenidat;       
2) risperidon;       
3) atomoksetyna;       
4) klonidyna;  
5) guanfacya;  
6) lismetylodeksamfetamina; 
7) klomipramina;
8) bupropion.
Prawidłowa odpowiedź to:
  1. 1,3.
  2. 1,2,3.
  3. 1,2,3,4,7.
  4. ...
  5. ...
Częstość lęku społecznego u dzieci i adolescentów to:
  1. 0,5%.
  2. 1,0%.
  3. 3%.
  4. ...
  5. ...
W zespole Touretta nie występuje/nie występują:
  1. osobowość antyspołeczna.
  2. koprolalia.
  3. tiki.
  4. ...
  5. ...
W klasyfikacji ICD-10 w kategorii „Inne zaburzenia zachowania i emocji rozpoczynające się w dzieciństwie i wieku młodzieńczym” znalazły się zaburzenia dotyczące płynności mowy. Należą do nich:
  1. jąkanie, specyficzne zaburzenia artykulacji, giełkot.
  2. jąkanie, giełkot, zaburzenia ekspresji mowy, zaburzenia rozumienia mowy.
  3. giełkot, zaburzenia artykulacji, zaburzenia ekspresji mowy.
  4. ...
  5. ...
Zaburzenie rozpoczyna się między 2. a 5. rokiem życia, ale szczyt zachorowania przypada na 7. rok życia. Kluczową dla rozpoznania cechą jest nadmierny, zogniskowany lęk przed rozłąką z tymi osobami, do których dziecko jest przywiązane (zwykle są to rodzice lub inni członkowie rodziny) nie stanowiący części nadmiernego lęku obejmującego wiele sytuacji. Powyższa charakterystyka przemawia za rozpoznaniem:
  1. zaburzenia selektywności przywiązania w dzieciństwie.
  2. całościowych zaburzeń rozwojowych.
  3. lęku społecznego w dzieciństwie.
  4. ...
  5. ...
Opozycyjno-buntownicze zaburzenia zachowania różnią się od poważnych zaburzeń zachowania:
1) nasileniem objawów przy podobnym ich charakterze;
2) występowaniem tylko w domu rodzinnym;
3) brakiem łamania poważnych norm społecznych;
4) ilością objawów potrzebnych do postawienia rozpoznania;
5) rokowaniem odległym;
6) tym, że zawsze poprzedzają je poważne zaburzenia zachowania.
Prawidłowa odpowiedź to:
  1. 1,3,6.
  2. 3,4,5.
  3. 2,4,5.
  4. ...
  5. ...
Katatonia organiczna może wystąpić w przebiegu:
  1. stanu padaczkowego napadów nieświadomości.
  2. śpiączkowego zapalenia mózgu.
  3. tocznia rumieniowatego trzewnego.
  4. ...
  5. ...
Rytuały ukryte w zaburzeniu obsesyjno-kompulsyjnym mogą mieć charakter:
1) jawnej aktywności ruchowej;
2) powtarzanych w myślach sekwencji słów;
3) stereotypowego liczenia w myślach;
4) wielokrotnego mycia rąk;
5) długotrwałego zastanawiania się przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji;
6) długotrwałego przemyśliwania („przeżuwania”) dręczącego problemu;
7) wielogodzinnego odmawiania różańca.
Prawidłowa odpowiedź to:
  1. wszystkie wymienione.
  2. 2,3.
  3. 1,2,6.
  4. ...
  5. ...
Aby rozpoznać epizod maniakalny u 12-letniego dziecka, musi on spełniać kryteria rozpoznawania epizodu maniakalnego i objawy muszą być obecne przez połowę czasu czuwania przynajmniej przez kolejne:
  1. 3 dni.
  2. 4 dni.
  3. 7 dni.
  4. ...
  5. ...
5-letnia dziewczynka z tikami prostymi ruchowymi (mruganie, ruchy potakiwania) od 6 miesięcy, znaczną impulsywnością, wybuchami złości. Wywiad rodzinny: u ojca dziewczynki w dzieciństwie występowały tiki, miał trudności w nauce, obecnie funkcjonuje dobrze, matka dziewczynki miała epizod depresji poporodowej, ma niską samoocenę, uważa, że nie radzi sobie z wychowaniem dzieci. Dziewczynka chodzi do przedszkola, jest lubiana, akceptowana, problemem zgłaszanym przez
wychowawczynie w przedszkolu jest jej ruchliwość i impulsywność. Od 5 tygodni dziewczynka często powtarza kilkakrotnie ostatnie słowo swojej wypowiedzi (echolalia), pojawiło się dziwaczne zachowanie - podchodzi do ściany (głównie w domu) i ją drapie, na pytanie, dlaczego to robi, odpowiada, że „ścianę swędzi”. Zapytana, skąd wie, że ścianę swędzi, odpowiada, że „czuje”, ale nie potrafi powiedzieć, w jaki sposób o tym wie. Opisane u dziewczynki objawy mieszczą się w obrazie klinicznym:
  1. choroby Tourette’a.
  2. schizofrenii wczesnodziecięcej.
  3. epizodu maniakalnego.
  4. ...
  5. ...
Które z wymienionych objawów nie należą do kryteriów rozpoznawania zaburzenia hiperkinetycznego?
1) gorsza od rówieśników umiejętność przestrzegania i rozumienia norm społecznych;
2) popełnianie błędów z nieuwagi w pracy szkolnej i innych czynnościach;
3) często łatwa odwracalność uwagi przez zewnętrzne bodźce;
4) często przesadna hałaśliwość w zabawie lub trudność zachowania spokoju w czasie wypoczynku;
5) ciągłe sprawdzanie granic i trwałości norm czy zakazów;
6) problemy z kontrolą i rozpoznawaniem emocji;
7) częste przerywanie lub przeszkadzanie innym;
8) często upośledzona umiejętność organizowania zadań i aktywności.
Prawidłowa odpowiedź to:
  1. 1,2,7.
  2. 1,5,6.
  3. 3,4,8.
  4. ...
  5. ...
7-letni chłopiec moczy się w nocy, każdej nocy, 1 raz, obficie, nad ranem. Moczy się od urodzenia, najdłuższa przerwa w moczeniu wynosiła kilka dni. Nie moczy się w dzień od 3 roku życia. Jest wychowywany przez samotną matkę, ojciec chłopca był uzależniony od alkoholu, brat matki moczył się w dzieciństwie do 6 roku życia. Pacjent jest uczniem pierwszej klasy, nie obserwuje się u niego problemów z zachowaniem w szkole, ma trudności w nauce czytania i pisania, jest reedukowany. W badaniach dodatkowych stwierdzono prawidłowy wynik badania ogólnego moczu i prawidłowy obraz usg układu moczowego. Najbardziej prawdopodobne rozpoznanie w przypadku pacjenta to:
  1. moczenie nocne psychogenne.
  2. pęcherz neurogenny.
  3. pierwotne i wtórne moczenie nocne w wyniku wady rozwojowej układu moczowego.
  4. ...
  5. ...
Prosimy o wskazanie, jaki rodzaj zabawy pojawia się w 2 roku życia u dzieci o prawidłowym rozwoju:
  1. tematyczna.
  2. zabawa według reguł.
  3. tematyczna i sensoryczno-motoryczna.
  4. ...
  5. ...
Wskaż prawidłowe stwierdzenie dotyczące wpływu depresji poporodowej u matek na rozwój dziecka:
  1. nie ma żadnego wpływu na rozwój dziecka.
  2. może mieć wpływ na rozwój dziecka, ale nie potrafimy wskazać czynników.
  3. może mieć wpływ na rozwój dziecka ponieważ obniża aktywność dziecka, osłabia ciekawość świata i dążenie do jego eksploracji.
  4. ...
  5. ...
Koncentrowanie uwagi wspólne z drugą osobą, jej podzielanie lub kierowanie uwagi na przedmiot, umożliwia różnicowanie w wieku przedszkolnym:
  1. dziecka prawidłowo rozwijającego się od dziecka z lękiem przed separacją w dzieciństwie.
  2. dziecka z autyzmem od dziecka prawidłowo rozwijającego się i dziecka z opóźnionym rozwojem.
  3. dziecka prawidłowo rozwijającego się od dziecka z zaburzeniami rozwoju mowy i języka.
  4. ...
  5. ...
Lęk przed osobami nieznanymi u dziecka w wieku 9 miesięcy świadczy o:
  1. zaburzeniu emocjonalnym u dziecka.
  2. prawidłowości, która wskazuje na przywiązanie dziecka do matki.
  3. nieśmiałości dziecka.
  4. ...
  5. ...
Sytuacja obcości jest procedurą pozwalającą ocenić:
  1. poziom inteligencji dziecka.
  2. jakość przywiązania małego dziecka.
  3. zdolność dziecka do rozpoznawania przedmiotów.
  4. ...
  5. ...
Homoseksualizm:
  1. to zaburzenie orientacji seksualnej, które można leczyć.
  2. jest całkowicie uzależniony od czynników środowiskowych.
  3. spowodowany jest zaburzeniami tożsamości płciowej.
  4. ...
  5. ...
Seksualność dziecka obejmuje takie zachowania, jak:
  1. kompulsywne drażnienie narządów płciowych, nadmierną wstydliwość, niechęć do bycia nagim przy rodzicach.
  2. masturbację w sytuacjach stresowych, wulgarne określanie narządów płciowych, namiętne pocałunki.
  3. masturbację dziecięcą, erotyczną twórczość dziecięcą, oglądanie i pokazywanie narządów płciowych rówieśnikom.
  4. ...
  5. ...
Dziesięcioletni chłopiec leczony skutecznie od 6 miesięcy metylofenidatem w dawce 18mg/d z powodu znacznie nasilonych objawów ADHD utrudniających funkcjonowanie w domu i w szkole, jest obecnie przygotowywany do operacyjnego usunięcia przerośniętego migdałka podniebiennego. Najbardziej właściwym postępowaniem przedoperacyjnym będzie:
  1. odstawienie metylofenidatu na 2 tygodnie przed zabiegiem i włączenie ponowne leku po całkowitym wyzdrowieniu.
  2. kontynuowanie przyjmowania leku przez cały czas, ze względu na znaczne nasilenie objawów ADHD.
  3. czasowe zaprzestanie podawania metylofenidatu na dobę przed zabiegiem operacyjnym.
  4. ...
  5. ...
Kryteria mutyzmu wybiórczego wg ICD10 spełnia dziecko które:
  1. od początku miało znacznie opóźniony rozwój mowy, używa kilku wyrazów nie służących do komunikowania się.
  2. zgłosiło się z rodzicami w połowie września, po rozpoczęciu nauki w I klasie szkoły podstawowej z powodu tego, że w szkole wcale się nie odzywa, w domu normalnie za pomocą języka mówionego porozumiewa się z mamą i tatą.
  3. od kilku dni, z uporu po konflikcie z mamą przestało do niej mówić, reaguje biernie na jej polecenia, mutystyczne w kontakcie i innymi.
  4. ...
  5. ...
Skalami użytecznymi w ocenie objawów psychotycznych u niepełnoletniego pacjenta ze schizofrenią będą:
1) MADRS;  2) Y-BOCS;  3) BDI;  4) PANSS;  5) MMSE;  6) BPRS;  7) CDI;  8) SAPS.
Prawidłowa odpowiedź to:
  1. 1,4,5.
  2. 4,6,8.
  3. 1,4,8.
  4. ...
  5. ...
Pacjent leczony stabilną dawką atomoksetyny, od 2 dni cierpi na objawy ostrej infekcji górnych dróg oddechowych. Jakie leczenie infekcji można zastosować nie obawiając się objawów niepożądanych wynikających z interakcji lekowych?
  1. kontynuowanie leczenia atomoksetyną i podanie paracetamolu w celu obniżenia temperatury.
  2. kontynuowanie przyjmowania atomoksetyny i stosowanie łagodnych leków na objawy przeziębienia, zawierających pseudoefedrynę lub fenylefrynę (Gripex, Coldrex).
  3. kontynuowanie leczenia atomoksetyną i nebulizacje betamimetykiem (m.in. salbutamolem) w celu złagodzenia skurczu oskrzeli.
  4. ...
  5. ...
Najczęściej występujące objawy niepożądane w przebiegu leczenia metylofenidatem to:
  1. bezsenność, ujawnienie objawów psychotycznych, spadek łaknienia, nasilenie tików.
  2. spadek łaknienia, nadmierna senność, bóle głowy.
  3. utrata apetytu, bezsenność, bóle brzucha, bóle głowy.
  4. ...
  5. ...
W zespole Kleine-Levina występują:
  1. bezdechy i hipowentylacja we śnie z wtórną nadmierną sennością dzienną, nadwagą oraz nadmiernym apetytem.
  2. nawracające epizody nadmiernej senności utrzymującej się od 3 dni do 3 tygodni przedzielone okresami prawidłowego zapotrzebowania na sen.
  3. nagłe zapadanie w drzemkę w nieadekwatnym czasie i miejscu, zaburzenia łaknienia, osłabienie siły mięśniowej.
  4. ...
  5. ...

Ta strona używa cookies i innych technologii. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej szczegółów w Polityce prywatności

Zamknij