Psychiatria dzieci i młodzieży Wiosna 2012: testy egzaminacyjne do egzaminu PES

ROZWIĄŻ TEST

Pytanie
Odpowiedzi
Przypadkowe zatrucie owocami wilczej jagody odpowiada ostremu zatruciu:
  1. substancjami stymulującymi.
  2. substancjami halucynogennymi.
  3. lekami uspokajającymi.
  4. ...
  5. ...
Moria to odmiana zaburzeń nastroju cechująca się wszystkimi z niżej wymienionych, z wyjątkiem:
  1. lękliwości.
  2. wesołkowatości.
  3. błaznowania.
  4. ...
  5. ...
Przypisanie znanemu pojęciu innego znaczenia (np. gdy pacjent zamiast „lekarz” mówi „fartuch”) nazywa się:
  1. urojeniem.
  2. omamem.
  3. konfabulacją.
  4. ...
  5. ...
Wspomnienia rzeczywiste, lecz zniekształcone pod wpływem innych przeżyć np. silnych emocji, nazywane są:
  1. kryptomnezjami.
  2. ekmnezjami.
  3. przeżyciami oswajającymi.
  4. ...
  5. ...
Wystąpienie depresji może wiązać się u części osób z działaniem wszystkich poniżej wymienionych substancji chemicznych, z wyjątkiem:
  1. rezerpiny.
  2. metysergidu.
  3. amfetaminy.
  4. ...
  5. ...
Która z poniższych struktur mózgowych ma zasadnicze znaczenie dla procesów związanych z pamięcią?
  1. podwzgórze.
  2. hipokamp.
  3. jądro półleżące.
  4. ...
  5. ...
Poniższe objawy, występujące poniżej 2. roku życia (często około 18. miesiąca życia), mogą wskazywać na nieprawidłowy rozwój (podejrzenie autyzmu dziecięcego), z wyjątkiem:
  1. używania ze zrozumieniem pojedynczych słów, natomiast braku formułowania zdań.
  2. braku dążenia do ukierunkowywania uwagi innych osób.
  3. niewłaściwej reakcji na głos (np. na własne imię).
  4. ...
  5. ...
Zespół Retta:
  1. rozpoznawany jest prawie wyłącznie u kobiet, wyjątkowo u mężczyzn (1-2%, najczęściej postaci atypowe).
  2. w 0,5-1% przypadków choroba pojawia się u kilku członków rodziny, natomiast 99-99,5% to zachorowania sporadyczne.
  3. należy do chorób związanych z genem MECP2.
  4. ...
  5. ...
Jadłowstręt psychiczny u dzieci rozpoznajemy na podstawie licznych objawów, w tym:
  1. niepowodzenia osiągnięcia oczekiwanego przyrostu masy ciała prowadzącego do masy ciała mniejszej niż 85% oczekiwanej dla danego wieku i wzrostu.
  2. występowania zaburzającego prawidłowe odżywianie się strachu przed przytyciem.
  3. zaburzeń endokrynnych przejawiających się m.in. opóźnieniem menarche.
  4. ...
  5. ...
Dystymia w okresie rozwojowym charakteryzuje się:
1) co najmniej 2-letnim stałym lub stale nawracającym obniżeniem nastroju;
2) co najmniej rocznym stałym lub stale nawracającym obniżeniem nastroju;
3) występowaniem m.in. trudności z koncentracją, senności, płaczliwości, nadmiernej rozmowności;
4) możliwością współwystępowania epizodów depresyjnych („podwójna depresja”);
5) znacznie krótszym niż w depresji okresem stosowania leczenia farmakologicznego.
Prawidłowa odpowiedź to:
  1. 1,3,4.
  2. 2,3,4.
  3. 1,4.
  4. ...
  5. ...
Poniższe stwierdzenia dotyczące schizofrenii u dzieci i młodzieży są poprawne, z wyjątkiem:
  1. rozpoznaje się na podstawie tych samych kryteriów, jakich używa się u osób dorosłych.
  2. 0,1-1% wszystkich przypadków schizofrenii rozpoczyna się przed 18. r.ż.
  3. wczesny początek schizofrenii często łączy się z gorszym rokowaniem.
  4. ...
  5. ...
Które z poniższych stwierdzeń dotyczących zaburzeń depresyjnych u dzieci i młodzieży jest poprawne?
  1. w ostatnich latach zaobserwowano, że ich rozpowszechnienie stopniowo zmniejsza się.
  2. średnia wieku, w którym objawy tych zaburzeń pojawiają się po raz pierwszy, wyraźnie wzrasta.
  3. u wielu dzieci głównym nastrojem jest nastrój drażliwy, a nie depresyjny.
  4. ...
  5. ...
Labilność emocjonalna między 10. a 16-17. rokiem życia jest:
  1. zawsze wyrazem zaburzeń depresyjnych.
  2. cechą obserwowaną u dojrzewającej młodzieży, która charakteryzuje się nadmierną reakcją nastolatka, przeceniania przez niego wielkości i znaczenia bodźców, w konsekwencji niemożnością kontrolowania wybuchów emocji oraz swojego zachowania.
  3. zawsze objawem psychopatologicznym.
  4. ...
  5. ...
Wprowadzony przez Piageta termin stałość przedmiotu opisuje:
  1. możliwość rozróżniania przez dziecko przedmiotów.
  2. uświadomienie sobie przez dziecko, że przedmioty są bytami niezależnymi, które nie przestają istnieć, nawet gdy osoba nie jest świadoma tego istnienia.
  3. zdolność dziecka do kategoryzowania przedmiotów.
  4. ...
  5. ...
Wskaż wiek, w którym pojawia się strategia autoregulacji emocji u dzieci polegająca na przekierowaniu uwagi i użyciu tzw. przedmiotów przejściowych:
  1. przekierowanie uwagi - ok. 3. miesiąca, użycie tzw. przedmiotów przejściowych - druga połowa 1. roku.
  2. przekierowanie uwagi - ok. 9. miesiąca, użycie tzw. przedmiotów przejściowych - druga połowa 1. roku.
  3. przekierowanie uwagi - ok. 3. miesiąca, użycie tzw. przedmiotów przejściowych - w 2. roku.
  4. ...
  5. ...
W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka zadaniem lekarza lub psychologa jest:
  1. prowadzenie dochodzenia w sprawie krzywdzenia dziecka.
  2. ochrona dziecka przed krzywdzeniem.
  3. zebranie niezbitych dowodów, które potwierdzą krzywdzenie dziecka.
  4. ...
  5. ...
Do oddziału psychiatrycznego osoba, która ukończyła 18. r.ż. może zostać przyjęta:
  1. za własną pisemną zgodą, w trybie art. 22 ustawy o Ochronie Zdrowia Psychicznego.
  2. na podstawie postanowienia sądu rodzinnego w trybie art. 29 ustawy o Ochronie Zdrowia Psychicznego.
  3. na podstawie postanowienia sądu rodzinnego w trybie art. 28 ustawy o Ochronie Zdrowia Psychicznego.
  4. ...
  5. ...
Początek depresji młodzieńczej ma miejsce w okresie pokwitania. W jej obrazie klinicznym występują:
1) zaburzenia nastroju najczęściej o charakterze obniżonego nastroju o różnym nasileniu, ale może mieć miejsce drażliwość, podwyższony poziom lęku;
2) trudności w funkcjonowaniu w roli ucznia, poczucie małej wartości, przekonanie o nieskuteczności własnych działań;
3) zaburzenia zachowania, które są najbardziej rzucającymi się w oczy jej objawami;
4) zaburzenia nastroju o charakterze podwyższonego nastroju, które najbardziej rzucają się w oczy w obrazie klinicznym;
5) jest to jednostka nozologiczna, dlatego w jej obrazie klinicznym występują wszystkie objawy, jak w depresji dorosłych.
Prawidłowa odpowiedź to:
  1. 1,2,4.
  2. 1,2,5.
  3. 1,2,3.
  4. ...
  5. ...
Do oddziału psychiatrycznego osoba małoletnia, która ukończyła 16. r.ż. może zostać przyjęta:
  1. mimo własnego sprzeciwu, za zgodą opiekuna prawnego.
  2. na podstawie postanowienia sądu rodzinnego w trybie art. 12 o postępowaniu w sprawach nieletnich.
  3. za zgodą własną i opiekuna prawnego.
  4. ...
  5. ...
Dotychczas zidentyfikowano cztery wzorce więzi. Tylko grupa druga- typ B dający poczucie bezpieczeństwa jest prawidłowym wzorcem. Charakteryzuje się on następującymi cechami:
  1. tak reaguje około 15% dzieci, które doświadczyły w relacjach z opiekunami pewności siebie, unikają one poczucia odrzucenia poprzez skoncentrowanie się na zabawie.
  2. tak reaguje około 60% dzieci, które doświadczyły w relacjach z opiekunami pewności więzi. Podczas odseparowania od osoby bliskiej potrafią otwarcie okazać cierpienie, ale nie można ich uspokoić, nawet nie może dokonać tego stały opiekun.
  3. tak reaguje 60% dzieci, które doświadczyły w relacjach z opiekunami pewności więzi. Podczas odseparowania od osoby bliskiej potrafią otwarcie okazać cierpienie, a osoba ta przeważnie może z łatwością je uspokoić. Dzieci są w stanie powrócić do zabawy i eksploracji otoczenia.
  4. ...
  5. ...
Młoda dziewczyna podczas całonocnej zabawy miała kontakt z nieznaną substancją psychoaktywną. Została przyjęta do szpitala z powodu obecności objawów zatrucia, wśród których obserwowano hipertermię. Najbardziej prawdopodobną substancją była:
  1. morfina.
  2. heroina.
  3. secobarbital.
  4. ...
  5. ...
Jaki rodzaj zaburzeń najpowszechniej współwystępuje u dzieci z zaburzeniami autystycznymi?
  1. ADHD.
  2. duża depresja.
  3. schizofrenia dziecięca.
  4. ...
  5. ...
10-letni chłopiec został przywieziony na konsultację z powodu „moczenia nocnego”. Rodzice podają, że zaczął korzystać z toalety i przestał moczyć się od dnia, kiedy skończył 3 lata, jednak nigdy do końca nie był w stanie kontrolować swojego pęcherza podczas snu. Badanie fizykalne i testy laboratoryjne nie wykazały nieprawidłowości. Jego ojciec podaje, że także moczył łóżko jako dziecko, ale przestał, gdy miał około 12 lat. Interwencją, która najprawdopodobniej będzie długoterminowo skuteczna jest:
  1. hipnoterapia.
  2. małe dawki trójcyklicznych leków antydepresyjnych.
  3. desmopresyna.
  4. ...
  5. ...
Rodzice przywieźli do kliniki 5-letniego syna, skarżąc się, że dziecko często wybudza się z płaczem w początkowej części nocy. Wygląda na przerażonego, ma rozszerzone źrenice, hiperwentyluje się. Jest także spocony, pobudzony, nie można go uspokoić. Po całkowitym wybudzeniu dziecko nie pamięta zajścia. Powyższa prezentacja jest najbardziej zasadna dla:
  1. narkolepsji.
  2. koszmarów sennych.
  3. pierwotnej insomnii.
  4. ...
  5. ...
15-letnia dziewczyna została przywieziona na izbę przyjęć, ponieważ każdej nocy wychodzi z domu i odmawia informacji, gdzie przebywała. Rodzice podają, że dziewczyna od kilku miesięcy jest rozdrażniona, buntuje się i miała nasilone wahania nastroju. Opuszczała dom i szkołę bez pozwolenia. Dziewczyna przyznaje, że była w nieco złym humorze, ale upiera się, że rodzice robią „wielką sprawę z niczego”. Została postawiona wstępna diagnoza zaburzeń afektywnych dwubiegunowych. Które z poniższych zaburzeń najczęściej współwystępują z zaburzeniami dwubiegunowymi?
  1. zaburzenia lękowe uogólnione.
  2. zaburzenia zachowania.
  3. zaburzenia opozycyjno-buntownicze.
  4. ...
  5. ...
W którym z poniższych zaburzeń nie obserwuje się objawów psychotycznych?
  1. manii.
  2. zaburzeniu afektywnym dwubiegunowym, epizodzie mieszanym.
  3. hipomanii.
  4. ...
  5. ...
Z którym neuroprzekaźnikiem jest powiązana euforia wywołana kokainą?
  1. serotoniną.
  2. noradrenaliną.
  3. kwasem gamma-aminomasłowym.
  4. ...
  5. ...
Który z niżej wymienionych czynników nie jest czynnikiem ryzyka wystąpienia PTSD?
  1. płeć żeńska.
  2. zaburzenia psychiczne w młodym wieku.
  3. niska samoocena w okresie dorastania.
  4. ...
  5. ...
W przypadku wystąpienia zaburzeń depresyjnych i lękowych w okresie ciąży:
  1. należy wstrzymać się z podejmowaniem leczenia do czasu porodu.
  2. leczeniem pierwszego rzutu powinna być psychoterapia.
  3. leczeniem z wyboru są zabiegi elektrowstrząsowe.
  4. ...
  5. ...
W leczeniu profilaktycznym choroby afektywnej dwubiegunowej niewskazane jest stosowanie leków:
  1. normotymicznych.
  2. przeciwpsychotycznych drugiej i trzeciej generacji.
  3. normotymicznych łącznie z lekami przeciwpsychotycznymi drugiej i trzeciej generacji.
  4. ...
  5. ...
22-letni mężczyzna przyjęty do szpitala kilka dni temu z powodu nasilonych objawów psychotycznych, leczony farmakologicznie, zgłasza uczucie sztywności mięśniowej, kłopoty z rozpoczęciem ruchu oraz drżenie rąk. Lekiem odpowiedzialnym za wystąpienie tych objawów może być najprawdopodobniej:
  1. lorazepam.
  2. tiorydazyna.
  3. klozapina.
  4. ...
  5. ...
W modelu poznawczym zaburzeń depresyjnych kluczową rolę przypisuje się:
  1. relacjom interpersonalnym pacjenta.
  2. schematom myślenia.
  3. możliwości uzyskiwania pozytywnych wzmocnień.
  4. ...
  5. ...
U pacjentów z fobią społeczną często współwystępuje:
  1. uzależnienie od alkoholu.
  2. depresja.
  3. agorafobia.
  4. ...
  5. ...
Zabiegi elektrowstrząsowe u pacjentów ze schizofrenią nie są wskazane w:
  1. ostrych, zagrażających życiu katatoniach.
  2. innych stanach katatonicznych, przy nieskuteczności farmakoterapii.
  3. przewlekłej schizofrenii z objawami deficytowymi.
  4. ...
  5. ...
Rozpoznanie choroby afektywnej dwubiegunowej (CHAD) u dzieci opiera się na tych samych kryteriach, jakie stosuje się u dorosłych. Występują jednak specyficzne cechy CHAD, typowe dla dzieci i młodzieży. Należą do nich:
1) krótki czas trwania faz;
2) zawsze początek związany z fazą depresyjną;
3) szybka zmiana faz;
4) częste fazy psychotyczne;
5) częste fazy mieszane;
6) zawsze początek związany z fazą maniakalną.
Prawidłowa odpowiedź to:
  1. 1,3,4,6.
  2. 1,2,3,4.
  3. 1,2,3,5.
  4. ...
  5. ...
Rozpoznanie mutyzmu selektywnego wymaga dokładnej diagnozy stanu psychicznego i somatycznego dziecka. Konieczne jest wykluczenie zaburzeń słuchu oraz neurologicznych przyczyn zaburzeń mowy. W grupie zaburzeń psychicznych konieczne jest różnicowanie z:
1) całościowymi zaburzeniami rozwojowymi;
2) upośledzeniem umysłowym;
3) zaburzeniami rozwoju mowy i języka;
4) fobią społeczną;
5) zaburzeniami depresyjnymi;
6) schizofrenią;
7) innymi postaciami mutyzmu.
Prawidłowa odpowiedź to:
  1. 1,2,3,6.
  2. 1,3,6,7.
  3. wszystkie wymienione.
  4. ...
  5. ...
Charakterystyczne cechy kliniczne zaburzeń występujących pod postacią somatyczną to:
1) skargi somatyczne sugerujące poważną chorobę somatyczną przy jednoczesnym braku zaburzeń somatycznych, które mogłyby tłumaczyć te objawy;
2) czynniki psychologiczne i konflikty, które pozostają w związku z wystąpieniem objawów, ich zaostrzeniami, a także z podtrzymywaniem zaburzenia;
3) utrata kontroli nad ciałem, zachowaniem, czuciem, pamięcią (częściowa lub całkowita utrata integracji między wspomnieniami, poczuciem własnej tożsamości, bezpośrednimi wrażeniami i kontrolą dowolnych ruchów ciała);
4) brak kontroli ze strony pacjenta nad objawami somatycznymi i nadmierne koncentrowanie się na sprawach zdrowia;
5) występowanie ataków panicznego lęku nie związanego z określoną sytuacją, większym wysiłkiem lub narażeniem na sytuacje niebezpieczne.
Prawidłowa odpowiedź to:
  1. 1,2,4.
  2. 1,2,3.
  3. 1,2,5.
  4. ...
  5. ...
Do rozpoznania mutyzmu wybiórczego konieczne jest stwierdzenie:
  1. odmowy mówienia w określonych sytuacjach.
  2. cech autystycznych.
  3. towarzyszących lęków nocnych.
  4. ...
  5. ...
Chłopiec lat 10 wycofuje się przy próbach pokonywania trudności, nawet gdy stawiane są mu wymagania stosowne do wieku i jego możliwości. Zdarza się, że w takich sytuacjach reaguje złością i krzykiem oskarżając rodziców, że jego porażkę oni spowodowali. Podobnie dzieje się, jeśli wydarzenia przebiegają niezgodnie z oczekiwaniami chłopca. Raz nawet uciekł z domu, gdy rodzice nie pozwolili wyjść do kolegi. Kilka razy ukradł ze sklepu batoniki i zabawki. Pragnie być postrzegany jako bardzo dobry uczeń i czasami osiąga bardzo dobre wyniki w nauce. Szybko nawiązuje kontakty z rówieśnikami i początkowo jest dla nich atrakcyjnym kompanem, ale często rozmyślnie robi rzeczy, które budzą gniew nie tylko dorosłych, ale również rówieśników. Czasami wszczyna bójki i potrafi pobić mocno kolegów. Okresowo ma problemy z zasypianiem, epizody moczenia nocnego i zanieczyszczania się kałem. Od kilku tygodni jest smutny i zmęczony, ma gorszy apetyt, budzi się nad ranem i nie może zasnąć. Martwi się o rodzinę, chociaż nie ma obiektywnych powodów. Opisane objawy spełniają aktualnie kryteria:
  1. zaburzenia opozycyjno-buntowniczego i epizodu depresyjnego.
  2. depresyjnych zaburzeń zachowania.
  3. całościowych zaburzeń rozwojowych i epizodu depresyjnego.
  4. ...
  5. ...
Chłopiec lat trzy urodzony przedwcześnie z wagą 1800g, wymagał po porodzie hospitalizacji na oddziale noworodkowym. Dziecko zgłoszone do psychiatry z powodu agresywnych zachowań wobec innych dzieci w przedszkolu, wcześniej na placu zabaw preferował huśtawkę i dzieci, które się huśtały. Podczas obserwacji w gabinecie dziecko nie zwracało uwagi na osoby, a koncentrowało się na przedmiotach. Reagowało również w sposób wygórowany na zwykłe dźwięki. Nie nawiązywało kontaktu wzrokowego. Kontakt werbalny był możliwy, ale w zakresie prostych pytań i poleceń bez możliwości dialogu z dzieckiem. Mowa dziecka była mało komunikatywna ze względu na błędy artykulacyjne, gramatyczne i echolalie. Chłopiec rozpoznawał wiele liter i cyfr. Obserwowano również powtarzający się schemat ruchu w postaci kręcenia dłońmi i podskakiwania w miejscu z jednoczesnym machaniem kończynami górnymi. Przedstawiony obraz pacjenta może przemawiać za:
1) autyzmem dziecięcym;   
2) zespołem Aspergera;   
3) upośledzeniem umysłowym;   
4) specyficznymi zaburzeniami rozwoju mowy i języka
5) zaburzeniami opozycyjno-buntowniczymi.;

Prawidłowa odpowiedź to:
  1. 1,4.
  2. 2,4.
  3. 1,3.
  4. ...
  5. ...
Który z następujących testów laboratoryjnych jest najbardziej pomocny w określeniu stopnia wyniszczenia pacjentki z BMI=13?
  1. badanie ogólne krwi wraz z rozmazem.
  2. poziom potasu w surowicy.
  3. określenie poziomu albumin w surowicy.
  4. ...
  5. ...
16-letnia dziewczynka została przyprowadzona przez matkę do lekarza. Podczas rozmowy okazuje się, że systematycznie traci na wadze. Dziewczynka zaprzecza, że jest jakiś problem i nie uważa, żeby zbyt mało ważyła. Ma 171 cm wzrostu i 40,5 kg wagi. Ile wynosi jej BMI (body mass index)?
  1. 13,5.
  2. 13,9.
  3. 14,2.
  4. ...
  5. ...
Rozpowszechnienie szerokiego spektrum zaburzeń autystycznych w populacji szacuje się na:
  1. 1/100 000.
  2. 0,4-2,0/10 000.
  3. 1/10 000.
  4. ...
  5. ...
Zupełnie zdrowy chłopiec w okresie adolescencji od 2 miesięcy skarży się na narastające bóle głowy, nieostre widzenie i zmiany w zachowaniu. W wywiadzie podaje eksperymentowanie z marihuaną przez prawie półtora roku. W trakcie badania nie stwierdza się odchyleń od normy. Jest dobrze zbudowanym 17-letnim młodym człowiekiem, w dobrym kontakcie, w badaniu fizykalnym bez zmian, jedyne, co budzi niepokój to osłabienie odruchu odwodzącego gałek ocznych i osłabienie ostrości wzroku po stronie prawej. Jakie badanie zlecisz na wstępie?
  1. pomiar poziomu glukozy.
  2. badanie okulistyczne.
  3. test na obecność narkotyków w moczu.
  4. ...
  5. ...
Do ambulatorium zostaje przywieziony przez rodziców zdrowy 17-letni chłopiec, uczeń liceum ogólnokształcącego. Rodzice są zaniepokojeni jego trwającym od kilku miesięcy zmiennym zachowaniem. Okresowo ma on bardzo dużo energii, mało je i śpi znacznie mniej niż potrzebuje tego młody człowiek w jego wieku, natomiast okresowo śpi bardzo dużo, jest apatyczny, a kontakt z nim jest utrudniony. Znacznie pogorszyły się jego wyniki w nauce. Dzień wcześniej wieczorem miał wypieki na twarzy i był pobudzony, miał rozszerzone źrenice i skarżył się, że „ludzie chcieli go skrzywdzić”. Rodzina zorientowała się, że sporadycznie opuszczał szkołę, a następnie przyznali się, że miesiąc temu był zatrzymany za kradzież, zaważyli też, że z domu zaczęły znikać niektóre należące do niego przedmioty. Jest w dobrym stanie zdrowia, wcześniej był bardzo dobrym uczniem. W dniu wizyty jego stan zdrowia nie budzi niepokoju. Należy podejrzewać:
  1. ostre wielopostaciowe zaburzenia psychotyczne.
  2. epizod submaniakalny.
  3. używanie substancji psychoaktywnych.
  4. ...
  5. ...
Wskaż zdania prawdziwe dotyczące mózgowego porażenia dziecięcego:
1) termin mózgowe porażenie dziecięce nie jest etiologicznie swoisty;
2) odnosi się do uszkodzeń mózgu w przebiegu niedotlenienia, krwawienia lub zakażenia;
3) objawy zależą od lokalizacji uszkodzenia;
4) w mózgowym porażeniu dziecięcym nie występuje zez;
5) jedną z przyczyn mózgowego porażenia dziecięcego może być fenyloketonuria.
Prawidłowa odpowiedź to:
  1. 1,2,3.
  2. 1,2,5.
  3. 2,3,4.
  4. ...
  5. ...
Na zespół móżdżkowy składają się:
1) napięcie mięśniowe typu „koło zębate”;   
2) drżenie spoczynkowe;         
3) drżenie zamiarowe;         
4) obniżone napięcie mięśniowe;
5) dysdiadochokineza.

Prawidłowa odpowiedź to:
  1. 1,2,3.
  2. 3,4,5.
  3. 2,3,5.
  4. ...
  5. ...
Uszkodzenie n. okoruchowego a w szczególności włókien przywspółczulnych (anizokoria) należy przede wszystkim podejrzewać w:
1) krwiaku podtwardówkowym;
2) zlokalizowanym obrzęku płata skroniowego;
3) dysplazji oczno-przegrodowej (septo-optic dysplasia);
4) guzie nadnamiotowym z wyraźnym efektem masy;
5) zakażeniu Borrelia burgdorferi.
Prawidłowa odpowiedź to:
  1. 1,3,4.
  2. 2,4,5.
  3. 3,4,5.
  4. ...
  5. ...
W zespole pozapiramidowym mogą wystąpić objawy:
1) hipometria;           
2) atetoza;           
3) obniżone napięcie mięśniowe;
4) ataksja;
5) sztywność mięśniowa.

Prawidłowa odpowiedź to:
  1. 2,3,5.
  2. 3,4,5.
  3. 2,3,4.
  4. ...
  5. ...
Wskaż prawdziwe stwierdzenie dotyczące rozwoju dziecka:
1) dziecko powinno zacząć siadać samodzielnie do 6. miesiąca życia;
2) dziecko powinno zacząć chodzić samodzielnie przed 12. miesiącem życia;
3) dziecko powinno rozwinąć chwyt pęsetowy w 12. miesiącu życia;
4) dziecko powinno zacząć podążać wzrokiem za wzrokiem drugiej osoby przed 14. miesiącem życia;
5) dziecko powinno zacząć rozumieć fałszywe przekonania w 4.-5. roku życia.
Prawidłowa odpowiedź to:
  1. 1,5.
  2. 2,4.
  3. 3,5.
  4. ...
  5. ...

Ta strona używa cookies i innych technologii. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej szczegółów w Polityce prywatności

Zamknij